آیا از مدارس می‌توان به انتخابی مسابقات کودکان هوشمند راه پیدا کرد؟

  • خانه
  • بلاگ
  • آیا از مدارس می‌توان به انتخابی مسابقات کودکان هوشمند راه پیدا کرد؟
آیا از مدارس می‌توان به انتخابی مسابقات کودکان هوشمند راه پیدا کرد؟
آیا از مدارس می‌توان به انتخابی مسابقات کودکان هوشمند راه پیدا کرد؟

مسابقات کودکان هوشمند جزو یکی از زیباترین و پرهیجان‌ترین رویداد‌های علمی است. تماشای تعداد زیادی از دانش‌آموزان که در یک مکان هستند و در دست‌هایشان چرتکه قرار دارد بسیار جذاب است. مدارس کودکان هوشمند فراوانی در سطح کشور وجود دارد. هرسال مسابقات فراوانی در سطوح مختلف داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود. دانش‌آموزان در این مسابقات به محاسبات ذهنی می‌پردازند. ‌ این مسابقات باعث پیشرفت و افزایش توانایی آن‌ها در حل محاسبات می‌شود. اما سؤالی که پیش می‌آید، آیا از طریق مدارس می‌توان به این مسابقات راه یافت؟ با ما همراه باشید تا جواب این سؤال را بررسی کنیم:

چرتکه و مسابقات کودکان هوشمند

 

چرتکه و مسابقات کودکان هوشمند

 

حتماً برای شما نیز این سؤال پیش‌آمده است که چرتکه و آموزش اصولی کودکان هوشمند چیست؟ در واقع چرتکه ابزاری برای انجام محاسبات است. چهار عمل اصلی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم با این ابزار صورت می‌گیرد. باتوجه‌به اینکه این محاسبات ذهنی ریشه و قدمت بسیار طولانی دارد، اما هنوز در سراسر جهان برای محاسبات از آن استفاده می‌شود.

نکته جالب این است که این وسیله آموزشی برای افرادی که مشکل بینایی دارند، بسیار مفید است. به‌علاوه هر شخصی که به آموختن اصولی محاسبات علاقه‌مند است، می‌تواند از چرتکه و مدارس کودکان هوشمند استفاده کند. ‌در عصر جدید با پی‌بردن به نقش چرتکه در آموزش محاسبات به کودکان و نوجوانان و مفید بودن این محاسبات ذهنی برای آن‌ها، آموزش چرتکه گسترش چشمگیری یافته است. بر همین اساس در چند سال اخیر مسابقات جهانی برای کودکان با چرتکه برگزار می‌شود.

شرکت در مسابقات کودکان هوشمند از طریق مدارس

باتوجه‌به علاقه بسیاری از دانش‌آموزان به انجام محاسبات ذهنی چرتکه مسابقات متعددی در این زمینه در داخل و خارج کشور برگزار می‌شود. دانش‌آموزان ابتدا باید در مسابقات استان خود شرکت کنند و بعد از قبولی به مسابقات کشوری، و بعد از موفقیت در مسابقات کشوری می‌توانند در مسابقات دیگر کشورها شرکت کنند. دانش‌آموزانی که آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در این زمینه مهارت داشته باشند، قطعاً در این زمینه می‌توانند پیشرفت کنند. البته ابتدا لازم و ضروری است که آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده باشند تا به موفقیت برسند.

آموزش در مدارس کودکان هوشمند

مدارس کودکان هوشمند زیادی وجود دارد که کودکان با شرکت در آن‌ها می‌توانند این محاسبات را به‌خوبی یاد بگیرند. در دوره آموزشی این مدارس کودکان با استفاده از چرتکه در قالب کلاس و تمرینات در خانه و مدرسه می‌توانند اعمال جمع و تفریق ضرب و تقسیم را در چند مرحله انجام دهند. معمولاً در ابتدای این دوره‌های آموزشی با استفاده از چرتکه محاسبات انجام می‌شود. اما در دوره‌های بعد محاسبات بدون چرتکه و با استفاده از چرتکه تصویری یعنی تصویرسازی ذهنی صورت می‌گیرد. معمولاً در مراحل آخر باتوجه‌به تمرین زیاد محاسبات می‌توان آن‌ها را به‌صورت ذهنی انجام داد. همچنین این کودکان می‌توانند از کتاب کودکان هوشمند نیز استفاده کنند.

مزایای مسابقات کودکان هوشمند

 

مزایای مسابقات کودکان هوشمند

 

این مسابقات مزایای زیادی برای کودکان دارند. یکی از مهم‌ترین این مزایا مشاهده سطح علمی دانش‌آموزان به‌صورت جامع و کلی است. مزیت دیگری که بسیار قابل‌توجه این است که این مسابقات می‌تواند در بهبود عملکرد کودکان تأثیرگذار باشد. کودکان با شرکت در این مسابقات مهارت و سرعت سایر کودکان را به‌وضوح می‌بینند و برای به سطح مهارت آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند.

 همین امر سبب می‌شود کودکان تلاش کنند تا به سطح مهارت رقیبان خود نزدیک شوند. در واقع مسابقات کودکان هوشمند برای آن‌ها بسیار جذاب است و اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلایل است که کودک علاقه دارد در این رقابت‌ها شرکت کند و به موفقیت برسد. این مسابقات برای انگیزه بخشیدن به کودکان بسیار حائز اهمیت هستند. این موارد تنها بخش محدودی از مزایای این مسابقات برای کودکان به شما می‌آیند.

برگزاری مسابقات کودکان هوشمند

معمولاً شروع این مسابقات با گرم‌کردن سراسری آغاز می‌شود. کودکان دستان خود را با جابه‌جایی مهره‌ها گرم می‌کنند. بعدازاین مرحله سؤالات مسابقات کودکان هوشمند باتوجه‌به سطح شرکت‌کنندگان به آنها تحویل داده می‌شود. بعد از تحویل سؤالات به شرکت‌کنندگان مسابقه شروع می‌شود. در این مسابقات دانش‌آموزان باید با سرعت به سؤال‌ها پاسخ دهند. البته اولویت بعدی در مسابقات کودکان هوشمند درست بودن پاسخ‌ها است‌. پس سرعت و صحت پاسخ‌ها دو فاکتور اساسی در مسابقات کودکان هوشمند به شمار می‌آیند.

زمانی که در اختیار شرکت‌کنندگان جهت پاسخ‌دادن به این سؤالات قرار می‌گیرد، بسیار محدود است. دانش‌آموزان سطح متوسط و پیشرفته معمولاً باید به جمع و تفریق سه‌رقمی پاسخ دهند. بر کسی پوشیده نیست که پاسخ‌دادن به این سؤال‌ها برای دانش‌آموزان معمولی و مدرسه‌ای کار بسیار دشواری است. به‌علاوه  اگر دانش‌آموزان بتوانند به این سؤال‌ها پاسخ دهند، معمولاً زمان بسیار زیادی را طلب می‌کنند. این یکی از مهارت‌های ذهنی چرتکه است که در سرعت حل مسائل به چشم می‌خورد.

دلایل برگزاری مسابقات آموزش کودکان هوشمند

این مسابقات به دلایل مختلف و گوناگونی برگزار می‌شود. از جمله این دلایل می‌توان به این مورد اشاره کرد که چرتکه نه‌تنها نیمکره چپ مغز کودک را به کار می‌گیرد. بلکه در بهبود حافظه و رشد توانایی مغز به کودک کمک می‌کند.  بر همین مبنا هرچند سال مسابقات استانی، کشوری و… جهت انجام محاسبات ذهنی با چرتکه در مکان‌های مختلفی برگزار می‌شود. ‌

 این برنامه محاسبات ذهنی با انواع شیوه‌های آموزشی تطابق دارد. بر همین اساس در بعضی از مدارس کشور نیز به آموزش کودکان هوشمند می‌پردازند. معمولاً این آموزش‌ها باهدف بالابردن علاقه کودکان به یادگیری در طول دوره تحصیل است. اگر در مدارس به‌صورت اصولی به کودکان این آموزش‌ها داده شود، می‌تواند در پیشرفت آن‌ها نقش به سزایی داشته باشد.

سخن پایانی

برخلاف آموزش‌های سنتی چرتکه در تمرکز ذهن و افزایش یادگیری کودکان نقش بسزایی دارد. فواید و جذابیت بسیار چرتکه سبب شده است که کودکان زیادی به انجام این محاسبات علاقه‌مند باشند. همین امر سبب برگزاری مسابقات فراوانی در سطح دنیا در این زمینه شده است. کودکان می‌توانند از طریق مدارس کودکان هوشمند و یادگیری آموزش‌های لازم، در این مسابقات شرکت کنند. مجموعه‌هایی وجود دارند کودکان می‌توانند با مراجعه به آن‌ها آموزش‌های لازم را ببینند. ایران کیدز از جمله مجموعه‌های فعال در این زمینه است. اگر شما هرگونه سؤالی در مورد این کلاس‌ها و آموزش اصولی کودکان هوشمند دارید می‌توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید.

اشتراک گذاری
درج نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه چیزی هستید؟