هفت تمرین فوق ‌العاده تقویت حافظه

هفت تمرین فوق ‌العاده تقویت حافظه
هفت تمرین فوق ‌العاده تقویت حافظه

تقویت حافظه هم برای افراد بزرگسال و هم برای کودکان می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. این موضوع را باید به شکلی مدنظر قرار دهید که چه راه‌هایی برای این کار وجود دارد و آیا این راه حل‌ها و روش‌ها برای کودکان و بزرگسالان می‌تواند متفاوت باشد؟ در ادامه این مقاله به این موضوع اشاره کرده‌ایم و سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد هفت تمرین که در زمینه تقویت حافظه می‌توانند بسیار مفید باشند را به شما معرفی کنیم که بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

روش‌های تقویت حافظه

روش‌های تقویت حافظه

اما چه روش‌هایی برای پرورش حافظه وجود دارد؟ روش‌های مختلف و متعددی وجود دارد که برخی از آن‌ها مربوط به مواد خوراکی، برخی دیگر مربوط به روش‌های آموزشی و برخی دیگر خود محور بوده و مربوط به خود فرد می‌شوند. سعی کرده‌ایم در این مطلب به ۷ مورد از مهم‌ترین روش‌های تقویت حافظه اشاره کنیم و شما را با این موارد آشنا سازیم.

تکرار و تمرین

اولین مورد در خصوص تکرار و تمرین است. زمانی که یک مهارت جدید را خودتان یاد می‌گیرید و یا به کودک خود آموزش می‌دهید، فراموش نکنید که تکرار و تمرین آن عادت و مهارت را باید حتماً داشته باشید. در واقع زمانی که برای اولین بار چیزی را یاد می‌گیرید، حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از پروسه یادگیری را طی کرده‌اید، اما زمانی که تکرار و تمرین داشته باشید، هم تقویت حافظه خود را انجام داده‌اید و هم آن که پروسه یادگیری را به ۸۰ الی ۹۰ درصد رسانده‌اید.

یادگیری مهارت‌های جدید

دومین عنصر و روش برای تقویت حافظه در افراد مختلف با سنین مختلف مربوط به یادگیری مهارت‌های جدید می‌شود. این مهارت‌ها می‌توانند از گره زدن پاپیون و بستن کراوات را تا یادگیری یک فن و حرفه جدید شامل شوند. فرقی نمی‌کند که در حال یادگیری چه چیزی هستید، در هر صورت این روش می‌تواند برای تقویت کردن حافظه شما گزینه بسیار مهم و جذابی باشد. فراموش نکنید که این مهارت‌ها باید حتماً با توجه به سن و سال و علایق فرد انتخاب شوند؛ در غیر این صورت نه تنها تأثیر مثبتی بر روی پرورش حافظه ندارد، بلکه حتی می‌تواند تأثیر منفی بر روی عملکرد کلی روزانه فرد نیز داشته باشد.

درگیر کردن مغز

درگیر کردن مغز را می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف انجام دهید. معمولاً درگیر کردن مغز می‌تواند با روش‌هایی همچون حل کردن جدول، شرکت کردن در چالش‌های مختلف و… انجام شود. درگیر کردن مغز سبب می‌شود تا مسیر‌های نورونی جدیدی در مغز تشکیل شود و همین موضوع باعث می‌شود تا مغز بتواند فعالیت‌های جدیدی که یاد گرفته است را سریعتر به یاد آورد. فراموش نکنید که هر قدر مغز شما در فعالیت‌های مختلف و اصولی بیشتر درگیر شود، حافظه شما نیز بیشتر تقویت خواهد شد و وقایع را هرچه بهتر و سریعتر به ذهن خواهید سپرد.

ورزش کردن

ورزش کردن یکی از اصول مهمی است که می‌تواند سبب تقویت حافظه شود. ورزش کردن در رشته‌های مختلفی انجام می‌شود و تفاوتی ندارد که کدام یک از رشته‌های ورزشی را انتخاب کنید؛ زیرا در نهایت این ورزش کردن سبب آزاد شدن هورمون‌ها در بدن می‌شود و همین موضوع به خود خود می‌تواند حافظه شما را نیز تقویت کند. بدنسازی، شنا کردن، شطرنج و… از جمله ورزش‌هایی هستند که می‌توانند حافظه شما را تقویت کنند.

رعایت اصول تغذیه

رعایت کردن اصول دقیق و درست تغذیه موضوع و مورد مهم بعدی است که می‌تواند به پرورش حافظه شما کمک بسیار زیادی کند. احتمالاً شما نیز برخی از اصول تغذیه را می‌دانید. مصرف سبزیجات، مصرف به اندازه نشاسته، عدم مصرف چربی‌ها و گلوکز زیاد، رعایت تعداد و حجم وعده‌های غذایی و… همگی جزء مواردی هستند که لازم است رعایت کنید تا خیالتان از بابت تقویت حافظه خود و کودکتان راحت باشد.

روابط اجتماعی مناسب

روابط اجتماعی مناسب

روابط اجتماعی مناسب می‌تواند بخش‌های مختلفی را در بر داشته باشد. انسان به طور کلی موجودی اجتماعی است و نباید منزوی باشد و بخواهد تا تمام مسائل و موارد را به صورت تکی حل و فصل نماید. روابط اجتماعی خانوادگی مناسب، عدم داشتن استرس و مناقشات و جر و بحث‌ها و… می‌توانند بر روی تقویت حافظه تأثیر بسیار خوبی داشته باشند و مسلماً این موضوع را نیز می‌توانید به عنوان یکی از هفت روش مؤثر برای تقویت کردن حافظه و ذهن استفاده کنید.

استفاده از ابزار‌های تقویت حافظه

اما روش آخر که بیشتر برای خردسالان، کودکان و حتی نوجوانان می‌تواند تأثیر بسیار بیشتری داشته باشد، مربوط به استفاده کردن از ابزار‌ها و محصولاتی است که مربوط به تقویت حافظه می‌شوند. این موارد را می‌توانید از فروشگاه‌هایی که این محصولات را عرضه می‌کنند، تهیه کنید. فراموش نکنید که این ابزار‌ها و محصولات را معمولاً بر اساس سن کودکان طراحی می‌کنند و در هنگام خرید حتماً باید به این نکته توجه کنید. نکته مهم بعدی نیز این است که این محصولات حتماً تحت نظر روانپزشک و افراد متخصص تهیه شده باشند.

جمع‌بندی

موارد و روش‌ها و تمریناتی که در این مقاله برای تقویت حافظه معرفی شدند، می‌توانند جزء گزینه‌ها و نکات مهمی باشند که والدین، نوجوانان و جوانان از آن‌ها استفاده می‌کنند تا شرایط حافظه خود را تقویت کنند. در این بین اگر از این روش‌ها قرار است برای کودکان خود استفاده کنید، بهتر است بدانید که می‌توانید از محصولات کودکان هوشمند نیز استفاده کنید تا حافظه کودکان خود را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تقویت کنید. این محصولات بر استس سن کودکان طبقه‌بندی شده‌اند و می‌توانید متناسب با سن کودک خود، محصولی که مناسب‌تر است را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

اشتراک گذاری
درج نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه چیزی هستید؟