مسابقات پاما یا محاسبات ذهنی با چرتکه که بین کودکان برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این مسابقات پرورش ذهن و توسعه عملکردهای نیمکره های مغز است. شرکت در این مسابقات سبب شده است تا کودکان بسیاری آموزش های نوین را فراگیرند و اعتماد به نفس، حافظه و دیگر عملکردهای خود را تقویت کنند.

آشنایی بیشتر با انجمن بین المللی مسابقات پاما

PAMA GLOBAL سازمانی غیر انتفاعی است که در سال 1999 به عنوان مهم‌ترین سازمان برای تعلیم و تربیت محاسبات ذهنی راه اندازی شده است. مرکز اصلی این انجمن در تایوان است که ریاست آن را آقای دیوید لیو بر عهده دارد. در حال حاضر بیش از 20 کشور عضو این انجمن هستند که شامل کشورهایی چون تایوان، مالزی، کانادا، ایالات متحده، هنگ کنگ، آفریقای جنوبی، ویتنام، کره، عربستان، لبنان، هند، قزاقستان، استرالیا، روسیه، چین، ازبکستان، امارات متحده عربی، تاجیکستان، یمن، فلسطین، اردن و ایران می‌شود.

 

مسابقات پاما

 

کشور ایران و مسابقات پاما

کشور ایران از سال 2016 به عنوان ناظر و از سال 2017 رسماً در مسابقات بین المللی پاما شرکت می‌کند. هر سال یک کشور میزبان این مسابقات است. آخرین مسابقات بین المللی پاما قبل از شروع کرونا در تایلند در سال 2019 برگزار شد که کشور ایران بالاترین رتبه را در بین سایر کشورهای شرکت کننده کسب کرد. برای شرکت در رقابت‌های سال 2022 روسیه، مسابقه پاما یا محاسبات ذهنی با چرتکه در تهران برگزار شد که در این مسابقات کودکان هوشمند ایرانی توانستند جواز حضور در مسابقات بین المللی پاما را کسب کنند. این در حالی است که این کودکان از بین 136 کودک ایرانی که از 21 استان از بین 572 کودک هوشمند به فینال مسابقات راه یافته‌اند انتخاب شده‌اند. همچنین جالب است بدانید که در سال 2023 کشور ایران میزبان این مسابقات است.

برای راه یابی به مسابقات بین المللی پاما چه باید کرد؟

برای شرکت در مسابقات بین المللی محاسبات ذهنی با چرتکه باید به نمایندگی کودکان هوشمند که در شهر محل سکونت فعالیت می‌کند مراجعه شود. موسسه کودکان هوشمند از تاریخ 10 ام تا 20 ام هر ماه آزمون تعیین سطح را در میان فراگیران خود برگزار می‌کند. این آزمون بر اساس استانداردهای بین المللی است و در این تعیین سطح گواهینامه انجمن بین المللی پاما اهدا می‌شود. در ادامه دستورالعمل آزمون سطح بندی و گواهینامه توضیح داده خواهد شد.

دستورالعمل سطح بندی و گواهینامه

آزمونی که در موسسه کودکان هوشمند اجرا می‌شود در سه سطح 7 و 8 و 9 برگزار می‌شود. سطح 7 شامل افرادی است که ترم 12 را با موفقیت سپری کرده باشند، سطح 8 شامل گروه سنی 5 تا 7 سال است که ترم 10 و 11 را به اتمام رسانده باشند و گروه سنی 8 تا 12 سال نیز باید ترم 9، 10 و 11 را به اتمام برسانند. سطح 9 نیز شامل کودکانی است که ترم 6 را با موفقیت به اتمام رسانده‌اند. توجه داشته باشید که آزمون در هر سطح در دو بخش ذهنی و چرتکه برگزار می‌شود که گواهینامه هر آزمون به صورت مجزا صادر می‌شود.

مزایای استفاده از روش محاسبات ذهنی

آموزش محاسبات ذهنی با کمک چرتکه از کشورهای آسیای شرقی الهام شده است که فراگیری این روش آموزشی و شرکت در مسابقات پاما مزایای فراوانی دارد که عبارت‌اند از:
• بهبود درک مفاهیم ریاضی
• مهارت های محاسباتی را بهتر و سریع‌تر می‌کند
• افزایش توانایی حل مسئله
• توجه بیشتر به دستورالعمل‌ها
• افزایش اشتیاق گوش دادن
• بهبود حافظه
• بهبود واکنش مغزی
• افزایش مهارت های ذهنی
• افزایش اطمینان و اعتماد به نفس
• افزایش استقامت در مقابل استرس

 

مسابقات پاما

 

شرایط شرکت در مسابقات پاما

شرکت کنندگان برای شرکت در مسابقات پاما که هرساله بین اعضای این انجمن برگزار می‌شود باید شرایط خاصی را داشته باشند. در مسابقات بین المللی پاما، محاسبات ذهنی توسط چرتکه انجام می‌شود که این شیوه محاسبه از کشورهای آسیای شرقی برگرفته شده است. استفاده از این شیوه آموزشی سبب افزایش قدرت ذهن می‌شود. در ادامه به طور مفصل از مزایا و شرایط حضور در مسابقات پاما گفته می‌شود.

توانایی‌های لازم برای شرکت در مسابقات پاما

مسابقات پاما بین گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌شود و هر ساله کودکان زیادی در آن شرکت می‌کنند. این گروه‌ها در رده سنی 5 سال تا 15 سال به بالا دسته‌بندی می‌شوند و با پرداخت هزینه مشخص در مسابقه شرکت می‌کنند. علاوه بر پرداخت هزینه کودکان باید از استعدادهای خاصی برخوردار باشند. با توجه با اینکه بیشتر کودکان ریاضی را خسته کننده می‌دانند بنابراین کودک باید به این مبحث علاقه داشته باشد. زیرا در این مسابقات انواع عملیات‌های موجود در درس ریاضی از جمله ضرب، تقسیم، جمع تفریق، جذر و… در اختیار کودکان قرار می‌گیرد و باید با استفاده از آموزش‌هایی که قبل از این دیده است بتواند این محاسبات را به صورت ذهنی یا به وسیله چرتکه انجام دهد. البته باید توجه داشت که روش چرتکه نوعی روش آموزشی جذاب است که در کودکان علاقه برای حل مسائل ریاضی ایجاد می‌کند.

نحوه ثبت نام در مسابقات پاما

اگر کودکان شما به ریاضی و محاسبات علاقه‌مند هستند و در این زمینه استعداد دارند باید جهت ثبت نام به وب سایت مربوطه مراجعه کنید. در هنگام ثبت اطلاعات، دقت لازم را داشته باشید زیرا بعد از تائید ثبت اطلاعات امکان تغییر آن وجود ندارد. باید اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی کودک، تاریخ تولد، کد ملی، نام پدر، شماره تلفن والدین، تعیین سطح مسابقات، سطح تحصیلی دانش آموز، نام شهر، نام نماینده و نام مربی را درج کنید. توجه داشته باشید که مهلت ثبت نام مسابقات کشوری محدود است و بعد از آن هیچ نام نویسی انجام نمی‌شود. برای ثبت نام نیز باید هزینه‌ای بپردازید که تائید ثبت نام از طریق پیامک به دانش آموز اطلاع داده می‌شود.

هدف از برگزاری مسابقات پاما

اعضای انجمن بین المللی پاما که تقریباً بیش از 20 کشور عضو آن هستند به طور پیوسته با توسعه مطلوب یا یکدیگر در تعامل هستند. مهم‌ترین هدف برگزاری این مسابقات بهبود توانایی‌های ذهن و افزایش سطح تمرکز کودکان است چرا که در دوران کودکی بیشترین میزان رشد مغز صورت می‌گیرد. در این روش محاسبه هر دو نیمکره مغز به طور هم‌زمان فعال می‌شود و کودکان می‌توانند محاسبات زیادی را در مدت زمان کمی انجام دهند. بنابراین پرورش دانش آموزان خلاق و کارآفرین و ارتقا سطح زندگی کودکان می‌تواند از اهداف مهم برگزاری این مسابقات باشد.

هزینه شرکت در مسابقات پاما

هزینه شرکت در مسابقات پاما معمولاً بر عهده افراد شرکت کننده است و افراد باید قبل از حضور در مسابقات پاما این هزینه را پرداخت نماید تا جواز حضور در این مسابقات را داشته باشد. با توجه به مزایای زیادی که این روش آموزشی بر زندگی و تعاملات کودکان دارد شاید پرداخت این نوع هزینه‌ها بتواند کودک را در مسیر موفقیت قرار دهد زیرا این شیوه آموزشی علاوه بر اینکه هوش کودک را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد سطح زندگی کودکان را نیز به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.
با توجه به مزایای فراوانی که این شیوه از محاسبات دارد بهتر است از سنین ابتدایی کودکان را با نحوه محاسبات ذهنی و مسابقات پاما آشنا کنید. چرا که آموزش دادن کودکان به نحوه کارکرد چرتکه علاوه بر کسب مهارت های ریاضی زمینه را برای کسب موفقیت در تمامی عرصه های زندگی فراهم می‌آورد. این شیوه از محاسبات سبب می‌شود که کودکان به یادگیری ریاضی از سنین پایین علاقه‌مند شوند. این مسابقات هر سال بین کشورهای عضو انجمن بین المللی پاما برگزار می‌شود که کودکان هوشمند ایرانی در این چند سال اخیر بسیار خوش درخشیده‌اند.

تا چه سنی می‌توان در مسابقات پاما شرکت کرد؟

مهم‌ترین اصل برای شرکت در مسابقات پاما رده سنی شرکت کنندگان است. از جمله کودکانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند در 5 گروه سنی دسته‌بندی شده‌اند که عبارت است از: گروه A کودکان 5 تا 7 سال، گروه B کودکان 8 تا 10 سال، گروه C سنین 11 تا 12 سال، گروه D سنین 12 تا 14 سا است و گروه E شمال گروه سنی 15 سال به بالا.
سازمان کودکان هوشمند هر سال در ایران مسابقه پاما را برگزار می‌کند و کودکان برگزیده جواز شرکت در مسابقات بین المللی پاما را کسب می‌کنند. والدین می‌توانند محاسبات ذهنی را که یک روش جذاب و سرگرم کننده و اشتیاق کودکان به محاسبات افزایش می‌دهد به کودکان خود آموزش داده و زمینه موفقیت آن‌ها را فراهم کنند.

 

مسابقات پاما

 

مزایای شرکت در مسابقات پاما

فراگیری محاسبات ذهنی و شرکت در مسابقات پاما برای کودکان مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ورود کودکان به حوزه‌های بالاتر علم، خلاقیت و پردازش ذهنی
• افزایش قابل توجه میزان سطح هوش کودکان
• بهبود کیفیت سطح زندگی کودکان
• تربیت دانش آموزان خلاق و کارآفرین
• برخورداری کودکان از خدمات آموزشی باکیفیت
• افزایش تمرکز و قدرت ذهنی کودک

مسابقات پاما باعث پرورش ذهن کودکان و توسعه عملکردهای مغزی آن‌ها می‌شود. در واقع این گونه رقابت های جهانی سبب می‌شود تا کودکان و نوجوانان با آموزش های نوین جهانی آشنا شوند‌. از طرفی اعتماد به نفس آن‌ها بالا رود. همچنین حافظه و بسیاری از عملکردهای نیمکره مغزی آن‌ها تقویت شود. بزرگ‌ترین فایده این نوع رقابت های جهانی خودباوری و همگام سازی کوکان و نوجوانان خود با دانش آموزان سایر کشورهای جهان است. از طرفی شرکت در این مسابقه‌های ذهنی با چرتکه قطعاً فعالیت های روزانه را نظم می‌دهد سپس باعث باروری و تقویت هوش و توان مغزی فرزندان شما می‌شود.

یکی از ویژگی های مهمی که در برگزاری مسابقات پاما وجود دارد تربیت فرزندان شما زیر نظر مربیان معتبر است. در حقیقت این مربیان دارای تأییدیه انجمن می‌باشند بنابراین در طی آموزش های دوره ای کلاس های محاسبات ذهنی با چرتکه سعی می‌کنند تا کودکان شما روی عملکرد ذهن خود بیشتر تمرکز داشته باشند. جالب است بدانید که این مربیان برای آمادگی بیشتر نابغه‌های شما حتی 2 روز پیش از مسابقه پاما آن‌ها را به حالت قرنطینه وارد میکنند تا موضوعات دیگری وارد ذهن آن‌ها نشود. از طرفی ضمن درخشان شدن استعداد کودکان شما آن‌ها به کشورهای بسیاری مانند روسیه، تایوان، ژاپن و غیره سفر میکنند.

کسب موفقیت کودکان ایرانی در مسابقات بین المللی پاما

جالب است بدانید کودکان ایرانی تا کنون توانسته‌اند در مسابقات بین المللی پاما رتبه‌های بسیار خوبی کسب کنند. آخرین دفعه آن برمی‌گردد به سال 2019 که تیم ایران با کسب سه مقام قهرمان قهرمانان توانست در این رقابت که در تایلند برگزار شده بود مقام اول را کسب کند. تیم جمهوری اسلامی ایران در این رقابت‌ها با ترکیب کامل و در 5 سطح شرکت کرده بود. از 55 شرکت کننده ایرانی در این مسابقات توانستند 3 قهرمانی قهرمانان، 48 عنوان قهرمانی، سه برگزیده اول و یک مقام برگزیده دوم را کسب کنند.
با توجه به اینکه بیشترین رده سنی شرکت کنندگان در مسابقات پاما کودکان و نوجوانان هستند، همین امر سبب می‌شود که استعداد و هوش کودکان شکوفا شود و این موضوع می‌تواند زمینه ارتقا و رشد ذهن کودک را فراهم کند. همچنین افزایش اعتماد به نفس از دیگر ویژگی های شرکت کودکان در مسابقه پاما است که می‌تواند در آینده سبب موفقیت کودکان در سایر بخش‌های زندگی بشود.

کودکان هوشمند و نخبه ایرانی در این رقابت‌ها شرکت کردند و توانستند ۴۸ عنوان قهرمانی به عنوان قهرمان قهرمانان و سه برگزیده اول در این رقابت‌ها و یک برگزیده دوم را به دست آورند. تعداد شرکت کنندگان این رقابت‌ها ۶۱۰ کودک از ۲۴ کشور مطرح دنیا بوده است. همچنین لازم است بدانید ۵۵ کودک ایرانی از شهرهای کرج، الشتر، خرم آباد، اهواز، شهر جم، رشت، زنجان، ساوه، قزوین، قم، بانه، مریوان، سیرجان، کرمانشاه، کیش، همدان، میبد، ساری، ورامین، عقیق و تهران در این مسابقات شرکت کردند.

 

مسابقات پاما

 

اهمیت بالا بردن مهارت در مسابقه پاما

هر چه کودکان در زمینه آموزش و کسب مهارت محاسبات ذهنی تمرین بیشتری انجام دهند و آموزشات لازم را فراگیرند می‌توانند با حضور در مسابقات بین المللی رتبه‌های بهتری کسب کنند که این افزایش مهارت سبب بالا رفتن و افزایش اعتماد به نفس کودک می‌شود. همچنین افزایش مهارت و شرکت در مسابقات بیشتر سبب تمرکز و تقویت هرچه بهتر ذهن خواهد شد. ازآنجایی که آموزش این محاسبات سبب فعالیت هر دو نیمکره مغز می‌شود کودک می‌تواند از همه‌ی توانایی‌های مغز خود استفاده کنند و در زندگی روزمره عملکرد بهتری داشته باشد آموزش محاسبات ذهنی و شرکت در مسابقات پاما موجب تقویت ذهن و حافظه، افزایش اعتماد به نفس و همچنین استفاده از قوه تخیل برای محاسبه کردن مباحث ریاضی می‌شود. پس فراگیری این نوع محاسبات و شرکت در مسابقات پاما کودک را برای داشتن آینده‌ای درخشان آماده خواهد کرد. به امید روزی که کودکان ایرانی بتوانند از تمامی توانایی‌های خود استفاده کنند.

هدف از برگزاری مسابقات پاما

از آنجایی که فراگیری آموزش محاسبات ذهنی اثرات بسیار مطلوبی بر کودک می‌گذارد. مجموعه بین المللی کودکان هوشمند با این هدف طراحی شده است که سطح حسابرسی ذهنی و محاسبات ذهنی کودکان را افزایش دهد. با استفاده از چرتکه توانایی های ذهنی کودکان و سطح تمرکز آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. چرا که در محاسبات با چرتکه دست، نیمکره راست، نیمکره چپ، امواج مغزی، عصب شنوایی و حافظه به طور هماهنگ باهم در حال فعالیت هستند. همین امر سبب رشد فوق‌العاده سلول‌های مغزی می‌شود و این هماهنگی و فعالیت موجب سرعت انجام محاسبات ریاضی خواهد شد. بنابراین تقویت حافظه، بهبود کیفیت زندگی، استفاده از خدمات آموزشی باکیفیت و تربیت کودکان خلاق و کارآفرین می‌تواند از مهم‌ترین اهداف برگزاری مسابقات پاما باشد.

کارکردهای مسابقات پاما

این سازمان سه کارکرد متفاوت دارد که عبارت است از:
• پرورش دادن مربی‌ها
• ابداع کردن روش‌های جدید برای آموزش کودکان
• برگزار کردن مسابقات ذهنی با استفاده از چرتکه
همچنین این سازمان سعی دارد که هر ساله با پیگیری مستمر این جریان آموزشی را در کشورهای مختلف توسعه دهد. مسابقات پاما علاوه بر اینکه هر سال در یک کشور به صورت بین المللی برگزار می‌شود در داخل کشور و بین کودکان علاقه مند با استعداد در کشور نیز برگزار می‌شود. مزایای فروان یادگیری محاسبات ذهنی به وسیله چرتکه سبب شده تا والدین برای ثبت نام کودکان خود و فراگیری این آموزش‌ها بیشتر از قبل مشتاق باشند. ازآنجایی که دوران کودکی، دورانی است که رشد مغز از پتانسیل بیشتری برخوردار است و یادگیری این روش محاسبات سبب فعالیت بیشتر مغز می‌شود بنابراین ثبت نام کودکان در این مسابقات می‌تواند در بهبود شرایط زندگی آن‌ها در آینده بسیار سودمند باشد.

تاریخ برگزاری مسابقات پاما در چه تاریخی است؟

مسابقات پاما یک نوع رقابت بین المللی در زمینه محاسبات ذهنی است. این مسابقه بیشتر در 28 دسامبر یا همان 7 دی ماه بین 23 کشور جهان برگزار می‌شود. البته ایران از سال 2016 به طور رسمی در این رقابت های جهانی وارد شده است. اما هر ساله این رقابت ها در یک تاریخ متغیری در یک کشور جهان برگزار می‌شود. به همین دلیل انجمن بین المللی محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه تاریخ مشخصی را برای برگزاری این رقابت ها تعیین نکرده است.

روز برگزاری مسابقات بین المللی پاما

اگر قصد دارید بدانید تاریخ برگزاری مسابقات پاما در چه تاریخی است؟ توجه داشته باشید که انجمن بین المللی پاما تاریخ دقیق برگزاری مسابقات بین المللی پاما را بر اساس گروه های سنتی متفاوت تعیین می‌کند. مثلاً گروه سنی 5 تا 7 سال در یک زمان مشخصی رقابت می‌کند. همچنین گروه سنی 8 تا 12 سال در یک تاریخ دیگری مسابقات خود را انجام می‌دهند. دقت کنید که شانزدهمین مسابقات PAMA در 28 دسامبر سال 2016 در کشور کره جنوبی برپا شد. در این دوره از رقابت های پاما 18 کشور جهان حضور داشتند. اما نوزدهمین دوره از مسابقات PAMA در تاریخ 22 دسامبر سال 2019 در کشور تایلند اجرا شده است. در صورتی که نهمین دوره از این گروه مسابقات بین المللی در 4 می سال 2019 میلادی در شهر سوروبان ژاپن برگزار شد. پس با این حال می‌توان گفت که تاریخ برگزاری رقابت های پاما در بیشتر کشورها در ماه دسامبر یا همان دی ماه اجرا می‌شود‌.

تاریخ برگزاری آزمون سطح بندی مسابقه پاما

برای شرکت کردن در مسابقات بین المللی پاما تنها باید با در دست داشتن یکسری مدارک به نمایندگی کودکان هوشمند در منطقه سکونت خود مراجعه کنید. موسسه کودکان هوشمند برای ارزیابی شرکت کنندگان یک آزمون سطح بندی را از دهم تا بیستم هر ماه برگزار می‌کند. افرادی که در این آزمون رتبه مناسبی را کسب کند مطمئناً با دریافت گواهینامه انجمن بین المللی پاما می‌تواند در مسابقات جهانی پاما شرکت کند. اما اینکه مسابقات پاما در کدام کشور و چه تاریخی برگزار می‌شود بسته به نظر انجمن بین المللی پاما در کشور تایوان دارد. کشورهایی که عضو مسابقات بین المللی پاما هستند هر کدام در برگزاری این گروه از رقابت های جهانی بسیار قدرتمند می‌باشند. اما برای تعیین کردن میزبان و تاریخ دقیق برگزاری مسابقات پاما باید بدانید که این امر بستگی به این دارد که کدام کشور برای برگزاری مسابقات پاما به انجمن بین المللی پاما پیشنهاد دهد. پس برای مطلع شدن از تاریخ برگزاری مسابقه های پاما باید مدیر عامل انجمن بین المللی مسابقات PAMA تصمیم نهایی را به نمایندگی‌های خود در کشورهای مختلف اطلاع دهد. معمولاً در ایران تاریخ برگزاری مسابقات پاما چند ماه قبل از اجرای رقابت ها به شرکت کنندگان اطلاع رسانی می‌شود.

جوایز برندگان مسابقات پاما چیست؟

مسابقات پاما هر ساله در یکی از کشورهای عضو انجمن بین المللی رقابت های پاما برگزار می‌شود. معمولاً این انجمن برای برندگان این محاسبات ذهنی با چرتکه در پنج سطح A-B-C-D و E جوایز ارزنده‌ای به شکل مدال، لوح و غیره در نظر می‌گیرد. البته در این میان فراگیرانی که موفق به کسب سطح A و سطح B شوند قطعاً باارزش‌ترین مدال قهرمانی را به دست خواهند آورد. هر چند کسانی که موفق به کسب رتبه های C-D و E پاما شده‌اند هرگز از هدایای با ارزش و به‌یادماندنی این مسابقات بی‌نصیب نخواهند بود.
اگر قصد شرکت در مسابقات بین المللی پاما را دارید شاید بارها به ذهنتان رسیده باشد که جوایز برندگان مسابقات پاما چیست؟ در واقع باید گفت که مسابقات بین المللی محاسبات ذهنی با چرتکه یک رقابت جالب بین کودکان هوشمند است.‌ پس افرادی که در این مسابقه موفق به دریافت مقام قهرمانی می‌شوند قطعاً شیرین‌ترین جایزه برای آن‌ها همین پیروزی در میدان رقابت است‌. اما با این حال باز هم موسسات کودکان هوشمند در کشورهای عضو پاما تمایل دارند تا برای تقدیر از فراگیران به منظور تشویق کردن کوکان و نوجوانان جوایزی را به آن‌ها اهدا کنند. اگر چه این گونه مسابقات تست هوش بیشتر برای پرورش ذهن و تمرکز کودکان در زندگی آینده آن‌ها است. ولی به هر حال از طرف نهادها و موسسات مرتبط جوایزی به شکل های مختلف به برندگان مسابقات پاما اهدا می‌شود. چون یکی از ویژگی های انجمن پاما قدرتمند کردن شرکت کنندگان و پیشرو قرار دادن آن‌ها نسبت به سایر هم سن و سال‌های خود است.

بهترین جایزه برای فراگیران پاما

این روزها دادن جایزه به افراد خصوصاً کودکان و نوجوانان باعث تشویق آن‌ها جهت شرکت در مسابقات مختلف می‌شود. پس کودکان باهوش و نابغه‌ای که در دوره های آموزشی موسسه کودکان هوشمند شرکت می‌کنند مطمئن باشند که در جشنواره‌های ملی، مسابقات استانی و حتی رقابت های جهانی هدایایی را به عنوان جوایز برندگان مسابقات پاما دریافت خواهند کرد. هر چند که در این مسابقات ذهنی مهم‌ترین هدف شرکت کنندگان کسب بالاترین مقام مسابقات است. ولی کسانی که در این نوع محاسبات ذهنی با چرتکه برنده می‌شوند قطعاً انتظار دارند تا به روش‌های مختلفی از جمله هدیه دادن از آن‌ها تشکر و قدردانی شود. به همین منظور به غیر از هدایای ویژه‌ای که از طرف انجمن بین المللی مسابقات پاما در کشور تایوان به رتبه‌های اول، دوم و سوم این رقابت های جهانی داده می‌شود. قطعاً هنگام بازگشت به کشور و استان محل زندگی خود هم توسط موسسه کودکان هوشمند مورد بزرگداشت قرار خواهند گرفت.

اهدای جوایز به برندگان رقابت های پاما

چنانچه می‌خواهید در مورد برندگان مسابقات بین المللی پاما در سطح استانی یا کشوری مطلع شوید. همچنین نحوه تجلیل و اهدای جوایز از طرف موسسه‌های مختلف را بدانید. باید گفت که شما بعد از شرکت در مسابقات پاما باید منتظر اعلام نتایج این رقابت های جهانی از طریق سایت مسابقات پاما باشید. اصولاً بعد از اعلام نتایج پاما گواهینامه های برگزیدگان این رقابت محاسبات ذهنی با چرتکه به نمایندگان پاما در ایران ارسال می‌شود‌. اگر مسابقات شما به صورت استانی بوده است نتیجه نهایی از طریق موسسه کودکان هوشمند استان شما گزارش خواهد شد. سپس گواهینامه برگزیدگان استانی هم هر کدام به موسسه‌های معتبر محل زندگی آن‌ها ارسال می‌شود.‌ معمولاً مدیر عامل نمایندگان پاما در کشور و استان های سراسر کشور با اجرای یک مراسم اختتامیه از کسب رتبه قهرمانی پاما تحلیل می‌کنند‌. در نهایت با اهدای جوایز به‌یادماندنی به شکل مدال، لوح تقدیر و هدیه های ارزشمند دیگری به برندگان این دوره از رقابت های بین المللی پاما از شما تقدیر و تشکر به عمل می‌آورند.
هیچ تلاشی بی‌نتیجه و هدیه نیست. اگر شما بتوانید در مسابقات پاما به صورت ذهنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم‌های زیادی را انجام دهید. مطمئناً بعد از کسب مقام قهرمانی از طرف انجمن و نهادهای مختلف به شما هدایایی اعطا خواهد شد. تنها کافی است بدون توجه به نوع جایزه و ارزش مالی جوایز برندگان مسابقات پاما فقط به تمرکز ذهن و پرورش استعدادهای درخشان خود توجه داشته باشید. اینکه بتوانید در بین تعداد زیادی شرکت کننده از کشورهای مختلف جهان برنده میدان باشید بزرگ ترین جایزه برای شما است.‌

فواید مسابقات پاما

اصولاً مسابقات پاما سبب می‌شود تا فرزندان دلبند شما از اتمام ابعاد مغز خود استفاده کنند. همچنین با آموزش های مختلف و روش‌های ساده‌ای توان مغزی کودکان نخبه شما آزموده شود. معمولاً برگزاری مسابقه محاسبات چرتکه که اولین بار آموزش آن در کشورهای آسیای شرقی رواج پیدا کرد یک برنامه کاملاً جامع است. پس این نوع مسابقه‌های جهانی باعث توانمندسازی کودکان برای حل و فصل کردن محاسبات به صورت ذهنی می‌شود. اصولاً کودکان و نوجوانان با کمک گرفتن از برخی تکنیک های ساده سرعت عمل زیادی در انجام چهار عمل اصلی ریاضی خصوصاً اعداد اعشاری پیدا میکنند. پس این گروه از دانش آموزان در آینده مسائل ریاضی را با شوق و ذوق بیشتری حل خواهند کرد. این مسابقه‌ها در کودکان 5 تا 12 سال ایجاد انگیزه کرده و آن‌ها را از همان سنین کودکی وارد یک دنیای پیشرفته و هوشمند می‌کند.

بهترین مزایای مسابقه پاما

زمانی که کودکان و نوجوانان وارد موسسه کودکان هوشمند می‌شوند قطعاً علاقه زیادی به آموزش های نوین و یادگیری های سریع پیدا میکنند. در حقیقت مهارت‌های آگاهی و از همه مهتر مهارت‌های بهره‌وری آن‌ها تقویت می‌شود. عمدتاً این گروه از کودکان تفکر بهتر و انعطاف‌پذیرتری دارند و همیشه انتقادپذیر هستند. چون آموزش های این گونه موسسات خلاق کاملاً خاص و تحلیلی است از طرفی تأثیر زیادی بر روی ادراک بصری کودکان شما دارد. بنابراین فرزندان شما با آموزش منسجم و منطقی می‌توانند به سادگی تغییر و تداوم را تشخیص دهند‌. در نهایت تصمیم گیری راحت‌تری دارند و بیشتر استعدادهای آن‌ها خصوصاً زبان گفتارشان حسابی تقویت می‌شود.

شرکت در مسابقات پاما چه سودی دارد؟

زمانی که ذهن کودکان از همان 5 سالگی در مسابقه پاما پیش‌بینی کردن را یاد بگیرد. قطعاً آینده پویا و درخشانی در پیش روی این گروه از کودکان وجود خواهد داشت. از طرفی این افراد همیشه خواستار نظم و همبستگی هستند و همیشه در تصمیم گیری های خود جدی بوده و علاقه زیادی به آموزش دادن پیدا میکنند. زمانی که شما از همان دوران طفولیت فرزندان خود را در مسابقه پاما که یک رقابت جهانی است وارد می‌کنید بدون شک چنین فردی تمرکز بی‌نظیری را به دست می‌آورد. پس این تمرکز و اتحاد همانند یک چرخ دنده بر روی تمام مهارت‌های ذهنی و عملی او تأثیرگذار است. خوب است بدانید که شرکت در مسابقات پاما دیدن و احساس فرد را با یکدیگر ترکیب می‌کند در نهایت با یک تجربه و تحلیل اساسی نتیجه‌گیری را به زبان می‌آورد. پس هیچ گاه چنین کودکانی بدون آنالیز کردن گفتار و افکار خود کاری را انجام نخواهند داد. موسسات کودکان هوشمند با برگزاری مسابقات جهانی پاما سعی میکنند تا آینده‌ای روشن برای فرزندان شما پایه‌ریزی کنند. این مراکز تمرکز فوق‌العاده‌ای را در ذهن کودکان به وجود می‌آورند. در این نوع مسابقات ذهنی در واقع فرد عملکرد چرتکه را تنها در ذهن خود تداعی می‌کند. سپس تمام عملیات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را فقط در 3 مرحله به طور ذهنی انجام می‌دهد. از این رو به طور کلی مهم‌ترین مزایای مسابقه‌های پاما تقویت سه تکنیک شنیداری، دیداری و تصویرسازی است.

نحوه طراحی سوالات مسابقه پاما چگونه است؟

برگزارکنندگان مسابقه پاما در قالب 4 مرحله اصلی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم سوالاتی را طراحی می‌کنند. بنابراین شما باید با استفاده از 3 تکنیک شنیداری، دیداری و تصویر سازی در کوتاه‌ترین زمان پاسخ سوالات مسابقه پاما را پیدا کنید. پس لازم است در دوره های آموزشی مسابقات محاسبات ذهنی تمرینات زیادی با چرتکه و بدون چرتکه داشته باشید البته فراموش نکنید که نمونه سوالات مسابقات پاما بر اساس ترم امتحانی مطرح می‌شود. بنابراین سوالات این گونه رقابت جهانی از ترم اول گرفته تا ترم دهم کاملاً طبقه بندی شده هستند.

نحوه طراحی سوالات مسابقه پاما

امروزه سوالاتی که برای برگزاری مسابقات بین المللی پاما مطرح می‌شود یک ساختار منظم دارد. چون شرکت کنندگان این رقابت جهانی کودکان و نوجوانان 5 تا 14 سال هستند. پس بدون شک توان پاسخگویی به سوالات مسابقه پاما در بین شرکت کنندگان کاملاً متفاوت است. به همین دلیل موسسه های کودکان هوشمند در تمام کشورهای عضو انجمن بین المللی مسابقات پاما بر اساس ترم امتحانی که متقاضیان در این مراکز گذرانده‌اند سوالات مناسبی را طراحی می‌کنند. با این حال به طور 100 درصد نحوه طراحی سوالات ترم اول و دوم با سوالاتی که برای شرکت کنندگان ترم نهم و دهم طراحی می‌شود کاملاً متفاوت است. البته با توجه به این که میزبان مسابقات پاما کدام کشور باشد ممکن است سوالات این رقابت جهانی با یکدیگر متفاوت باشند. مثلاً احتمال دارد سوالاتی که در کشور چین مطرح می‌شود کمی سخت از سایر سوالات مسابقات پاما در کشورهای دیگر باشد.

مهم‌ترین نکته‌ای که در طراحی سوالات مسابقات پاما وجود دارد مرحله محاسبات بدون چرتکه به صورت تصویر سازی است. پس در برخی از مسابقات تمام سوالات به شکل ذهنی مطرح می‌شوند از این رو برای پاسخگویی به چنین سوالات حتماً اول از همه از تکنیک شنیداری خوب استفاده کنید. بهتر است در زمان مطرح کردن سوالات تمرکز زیادی بر روی صورت سوالات داشته باشید و تمرکز زیادی روی تکنیک دیداری داشته باشید. در نهایت برای آنالیز سوالات در ذهن و رسیدن به پاسخ صحیح لازم است تا از تکنیک تصویر سازی استفاده کنید. امروزه برای آشنایی با برخی نمونه سوالات مسابقه پاما بهتر است با تهیه کتاب های کودکان هوشمند و یا محصولات دیگر مانند بسته های آموزشی تا حد زیادی اضطراب و نگرانی را از کودکان خود دور کنید.
اگر به دنبال نحوه طراحی سوالات مسابقه پاما هستید باید گفت چون 24 کشور جهان عضو انجمن بین المللی مسابقات پاما هستند پس بدون شک اساتید هر کدام از این کشورها با توجه به سلیقه و مهارت خود سوالات زیادی را در مسابقه پاما مطرح می‌کنند. ولی مطمئن باشید که تمامی سوالات مسابقات پاما در سراسر جهان خارج از چهار عملیات اصلی ریاضی یعنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم نیستند. به همین دلیل تنها با تمرکز کافی و تصویر سازی سوالات در ذهن خود می‌توانید جواب تمام سوالات مسابقات پاما را به سادگی در کوتاه‌ترین زمان پاسخ دهید.

 

مسابقات پاما

 

مهم‌ترین سوالات مسابقه پاما

اگر قصد دارید تا فرزندان شما در مسابقات بین المللی و یا استانی پاما رتبه مقام قهرمانی را کسب کنند. بهتر است با تهیه برخی کتاب‌های محاسبات ذهنی با چرتکه آن‌ها را برای پاسخگویی به سوالات مسابقه پاما آماده کنید. اگر چه ساده ترین سوالات و حتی مهم‌ترین سوالات این رقابت جهانی تنها در زمینه عملیات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم مطرح می‌شود. ولی قطعاً آشنایی کودکان با این گونه سوالات و تصویر سازی آن‌ها در ذهن خود می‌تواند آن‌ها را برای شرکت در بین نخبگان سایر کشورهای جهان آماده کند.

سوالات مسابقات پاما چگونه هستند؟

در حقیقت شما با همکاری یک موسسه کودکان هوشمند و در اختیار داشتن سوالات مسابقات پاما در سال‌های گذشته تأثیر زیادی در آینده درخشان فرزندان خود خواهید داشت. چون قبل از تاریخ برگزاری حضوری و آنلاین مسابقات بین المللی پاما استعداد و قدرت کودکان خود را ارزیابی می‌کنید. البته بهتر است شرکت کنندگان در این رقابت جهانی برای پاسخگویی به سوالات حتماً تمرکز و اتحاد بی‌نظیری را در ذهن و فکر خود ایجاد کنند. از طرفی مهارت های آموزش دیده خود را در حدود چند دقیقه چرخ دنده تمام حرکات و افکار خود قرار دهند. معمولاً این کودکان خلاق یک وجه تشابه را در میان تمام سوالات پیدا می‌کنند و به سادگی پاسخ تمامی سوالات سخت و ساده را در کوتاه‌ترین زمان ارائه می‌دهند.

نمایندگان ایرانی در سال ۲۰۱۷ چه رتبه‌هایی در مسابقات پاما کسب کردند؟

نمایندگان ایرانی در سال ۲۰۱۹ توانستند به مقام قهرمانی دست پیدا کنند. همچنین لازم است بدانید در دوره‌های مختلف دیگر از جمله ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ که این مسابقات در کشور آفریقای جنوبی برگزار شد، نمایندگان کشورها در ۵ سطح به رقابت پرداختند. در این مسابقات نیایش فرح‌بخش توانست به مقام قهرمان قهرمانان دست پیدا کند و همه رقیبان خود را پشت سر بگذارد.

رتبه نمایندگان ایرانی پاما در سال ۲۰۱۸

در دوره دیگری از مسابقه پاما که در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸ در کشور مالزی برگزار شد نیز نمایندگان در ۵ سطح به رقابت پرداختند. در این دوره محمد طاها برزی به مقام قهرمان قهرمانان دست پیدا کرد و امیر مهدی کرامتی نیز مقام قهرمانی را به دست آورد. همچنین پس از آن دوره‌ای دیگر از این مسابقات در سوربان ژاپن برگزار شد که سینا تقی زاده و مبینا خلیلی در این مسابقه توانستند به مقام قهرمانی دست پیدا کنند.

اهمیت شرکت در مسابقه پاما

با توجه به اینکه شرکت در مسابقات پاما و آموزش و کسب مهارت لازم جهت انجام محاسبات ذهنی کار با چرتکه اهمیت زیادی دارد، در حال حاضر کشورهای زیادی در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. در واقع باید بدانید محاسبات ذهنی باعث افزایش اعتماد به نفس افراد و همچنین پرورش تقویت ذهن کودکان می‌شود. علاوه بر این، حس بینایی، شنوایی و احساسی کودک نیز به مراتب بالا خواهد رفت و کودکان با قدرت تخیل و خلاقیت بیشتری محاسبات خود را انجام خواهند داد. مسابقه پاما که در دسته مسابقات بین المللی می‌باشد در واقع آموزش محاسبات چرتکه است و اهمیت زیادی برای کودکان دارد.

نحوه انتخاب شرکت کنندگان ایرانی برای مسابقات پاما چگونه است؟

جهت اطلاع از اینکه نحوه انتخاب شرکت کنندگان ایرانی برای مسابقات پاما چگونه است؟ باید گفت که این مسابقات در واقع رقابت ذهنی با چرتکه است که در بین نمایندگان کشورهای مختلف انجام می‌شود. برای ثبت نام در این مسابقات جهانی چندین دوره رقابت محاسبات ذهنی انجام می‌شود که طبق این مسابقات، می‌توان قهرمانان را شناخت. حال برای اطلاع از شرایط ثبت نام و توانایی‌های لازم این شرکت کنندگان بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

کودکان شرکت کننده در مسابقات پاما

برای شرکت در مسابقات پاما کودکان زیادی از سراسر دنیا می‌توانند بعد از پرداخت کردن هزینه‌این مسابقات شرکت کنند. کودکانی که در این مسابقات شرکت می‌نمایند در رده‌های سنی مختلف چون ۵ تا ۷ سال، ۸ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۴ سال و ۱۵ سال به بالا قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید جهت شرکت در این مسابقات سازمان کودکان هوشمند در کشور ایران هر ساله مسابقاتی برگزار می‌کند که کودکان می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند و با به دست آوردن بهترین رتبه‌ها، به مسابقات بین المللی و پاما راه پیدا نمایند.

توانایی‌های لازم جهت شرکت در مسابقه پاما

توجه داشته باشید اگر برای شما هم سؤال پیش آمده که نحوه انتخاب شرکت کنندگان ایرانی برای مسابقات پاما چگونه است؟ لازم است بدانید این کودکان باید علاوه بر پرداخت هزینه مسابقات، استعدادهایی هم داشته باشند. شاید برای بیشتر کودکان، ریاضی جزو مباحث خسته کننده باشد که یادگیری آن بسیار دشوار است. اما با وجود راه‌ها و روش های زیادی که جهت علاقه‌مند کردن کودکان در این حوزه وجود دارد والدین می‌توانند در سن مناسب، آموزش چرتکه به کودکان را جهت شرکت در مسابقات شروع کنند. در واقع چرتکه جزو روش های جذابی است که موجب می‌شود کودکان به درس ریاضی و حل انواع محاسبات آن علاقه‌مند شوند.

شرکت کنندگان ایرانی برای مسابقات پاما روسیه

طبق بررسی‌های انجام شده لازم است بدانید ۱۳۶ کودک هوشمند ایرانی جهت حضور در رقابت‌های سال ۲۰۲۲ روسیه شناخته شدند. رقابت‌های محاسبات ذهنی با چرتکه از اول بهمن ماه ۲۰۲۱ در تهران برگزار شد. در این مسابقات ۵۷۲ کودک هوشمند از ۲۱ استان کشور به فینال رقابت‌ها راه یافتند که از بین این تعداد قهرمانان انتخاب شدند و برای شرکت در رقابت‌های روسیه معرفی شدند.

نکات مهم برای شرکت در مسابقات پاما

همان‌طور که گفته شد جهت شرکت در مسابقات بین المللی محاسبات ذهنی چرتکه ابتدا کودکان باید در مسابقات کشوری که به میزبانی تهران برگزار می‌شود شرکت کنند. جهت این امر لازم است بدانید مهلت ثبت ‌نام در این آزمون محدود است و پس از پایان مهلت ثبت، هیچ دانش آموزی نمی‌تواند نام نویسی کند. جهت ثبت نام در این آزمون لازم است افراد هزینه‌ای را پرداخت کنند. فردی که به عنوان قهرمان قهرمانان را می‌گیرد در واقع نفری است که بالاترین امتیاز را در کل سطوح درآورده است. همچنین برای نفرات اول تا سوم هر سطح نیز جوایزی در نظر گرفته می‌شود. اگر شما هم قصد دارید برای فرستادن کودک خود به مسابقات بین المللی پاما اقدام کنید لازم است بدانید شرکت کودکتان در مسابقات کشوری مرحله اول برای رفتن به این مسابقات است. این مسابقات هر سال در یک کشور برگزار می‌شود و موضوع اصلی آن توانایی محاسبات ریاضی با چرتکه بدون ماشین حساب است که در سنین مختلف و در سطح های متفاوت مورد بررسی است.

آیا برگزیدگان مسابقات پاما می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند؟

مسابقات پاما در واقع محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه است که بیش از صد سال است که در کشورهای آسیای شرقی چون ژاپن طرفدار دارد. در حال حاضر نیز موسسه کودکان هوشمند به عنوان نماینده انجمن پاما در ایران شناخته شده است و علاقه‌مندان می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. حال اگر شما هم می‌خواهید بدانید آیا برگزیدگان مسابقات پاما می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

بورسیه تحصیلی برای برگزیدگان محاسبات ذهنی پاما

همان‌طور که گفته شد شرکت در مسابقات محاسبات ذهنی پاما فواید و نتیجه‌های خوب زیادی به همراه دارد. به طوری که برای کودکان شرکت کننده در این مسابقات جوایزی چون تندیس و گواهینامه بین المللی ارائه می‌شود. از آنجایی که این مسابقات در دو سطح مختلف دیداری و شنیداری برگزار می‌شود باید توجه کنید که جوایز مسابقات در سطح دیداری تندیس بوده و برای قهرمانان سطح شنیداری اعطای گواهینامه بین المللی در نظر گرفته شده است. با این حال افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های معتبر را داشته باشند می‌توانند با به دست آوردن گواهینامه بین المللی امتیاز خوبی جهت تحصیل در این دانشگاه‌ها به دست آورند. افراد با ارائه این گواهینامه در بهترین دانشگاه‌های معتبر خواهند توانست ادامه تحصیل دهند.

دیگر مزایای شرکت در مسابقات پاما

علاوه بر آنچه بیان شد لازم است بدانید کودکانی که در دوره های آموزشی محاسبات ذهنی شرکت می‌کنند و اقدام به آموزش محاسبات ذهنی چرتکه می‌کنند باید در مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه محاسبات ریاضی را به صورت کامل انجام دهند. این امر موجب می‌شود ذهن کودکان تقویت شود و توانایی و مهارت آن‌ها در حل این مسائل افزایش پیدا کند. دقت داشته باشید محاسبه کردن اعداد ریاضی با سرعت بالا نیمکره راست و چپ مغز را فعال می‌کند که این امر در نهایت قدرت تمرکز و توانایی ذهن کودکان را افزایش خواهد داد. همچنین چرتکه جز ابزار قدیمی است که منجر به کاهش استرس می‌شود و کودکان در زمان استفاده از آن سطح اضطراب و استرس بسیار کمتری را تجربه می‌کنند.

سخن پایانی

در هنگام شرکت کردن کودکان در مسابقات مختلف از جمله مسابقات بین المللی پاما یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که آیا برگزیدگان مسابقات پاما می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند؟ در این خصوص باید بدانید چنانچه این قهرمانان موفق به کسب رتبه های برتر شوند به آن‌ها گواهی هایی ارائه می‌شود که با داشتن این گواهینامه‌ها خواهد توانست در بهترین دانشگاه‌ها به تحصیل بپردازند. در کنار این امر مزایای دیگری نیز وجود دارد که موجب شده است در حال حاضر شرکت در مسابقات پاما برای کودکان اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.