بهترین تکنیک ‌های محاسبات ذهنی

بهترین تکنیک ‌های محاسبات ذهنی
بهترین تکنیک ‌های محاسبات ذهنی

تکنیک ‌های محاسبات ذهنی موضوعی است که قرار است در مورد آن در این مقاله صحبت کنیم. این تکنیک‌ ها سبب می‌شوند تا فرد بتواند در مدت زمان بسیار کوتاه‌تر و همچنین به شیوه‌ای سریع‌تر و بهتر و بدون استفاده از هر گونه ابزار همچون ماشین حساب و… حساب و کتاب‌ها و یا همان محاسبات ذهنی را انجام دهد. یادگیری این مهارت سبب می‌شود تا هم در زمان فرد صرفه‌جویی شود و هم او بتواند در تمام موقعیت‌ها و حتی در شرایطی که دسترسی به ماشین حساب وجود ندارد، محاسبات را انجام دهد.

بهترین تکنیک ‌های محاسبات ذهنی

بهترین تکنیک ‌های محاسبات ذهنی

اما بهترین تکنیک ‌های محاسبات ذهنی شامل چه مواردی می‌شود؟ زمانی که با این تکنیک‌ ها آشنا باشید، می‌توانید هرچه بهتر و ساده‌تر محاسبات مربوط به ریاضیات را انجام دهید. در این قسمت به برخی از مهم‌ترین این تکنیک‌ ها اشاره خواهیم کرد تا هرچه بهتر و ساده‌تر بتوانید با این موضوع آشنا شوید.

  • تقسیم اعداد بر ۵، ۵۰، ۵۰۰

اولین مورد مربوط به تقسیم اعداد بر عدد‌هایی همچون ۵، ۵۰، ۵۰۰ و… می‌شود. این موضوع صرفاً نیاز به یک تکنیک بسیار ساده دارد. اگر بتوانید این تکنیک را که جزء تکنیک ‌های محاسبات ذهنی می‌باشد، به خوبی یاد بگیرید، می‌توانید به سادگی و به سرعت عدد مورد نظر خودتان را به دست‌آورید. یک ترفند ساده برای این موضوع وجود دارد. در گام اول باید عددی که در ذهن دارید را در عدد ۲ ضرب کنید. پس از این مرحله باید عدد را بر ۱۰۰ تقسیم کنید. یک نکته مهم در این قضیه وجود دارد و ان هم این است که عددی که صفر و یک دارد باید همواره یک صفر نسبت به عددی که ۵ دارد بیشتر باشد، مثلاً ۵۰ و ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ و…

  • ضرب اعداد در ۵، ۵۰، ۵۰۰ و…

اما برای ضرب کردن یک عدد در اعدادی مثل ۵، ۵۰، ۵۰۰ و… چه باید کرد؟ این موضوع نیز یک روش کاملاً ساده و راحت دارد و آن هم به این شکل است که عدد مورد نظر را در ۱۰ ضرب کرده و سپس عددی که به دست می‌آید را بر ۲ تقسیم می‌کنیم تا به جوابی که می‌خواهیم برسیم.

  • رند کردن اعداد

یک روش دیگر نیز که وجود دارد و می‌تواند به شما تا حد زیادی در این موضوع کمک کند، مربوط به رند کردن اعداد می‌شود. رند کردن اعداد در حقیقت برای ضرب و تقسیم کردن کارایی زیادی ندارد و بیشتر برای مواردی همچون جمع و تفریق می‌تواند کاربرد داشته باشد. فراموش نکنید که برای این کار باید دو و یا چند عددی که قرار است با هم جمع و تفریق شوند را باید حتماً انجام دهید. رند کردن زمانی می‌تواند جواب درست را به شما بدهد که پس از رند کردن و انجام جمع و تفریق، اعدادی که کم و زیاد کرده‌اید را نیز به عدد اصلی اضافه کرده و یا از آن کم کنید.

  • ضرب اعداد در ۴

برای ضرب کردن اعداد مختلف در عددی مثل ۴ می‌توانید برای ساده‌تر شدن کار، به جای آن که عدد مورد نظر را در ۴ ضرب کنید آن را دو بار در دو ضرب کنید. این کار هم ساده‌تر است و هم جواب درست را به شما می‌دهد.

  • ضرب اعداد در ۸

برای ضرب کردن اعداد مختلف در عددی مثل ۸ نیز می‌توانید از روش قبلی استفاده کنید. با این تفاوت که برای ضرب در عدد ۸ باید به جای دو بار ضرب کردن عدد در عدد ۲، ۳ بار باید این کار را انجام دهید، یعنی عدد مورد نظر را ۳ بار در ۲ ضرب کنید.

  • ضرب عدد در ۹

عدد ۹ همچون عدد ۴ و یا ۸ نمی‌تواند به سادگی حل شود و نیاز است تا حتماً تکنیک آن را بلد باشید که دیگر نیازی نباشد تا از ماشین حساب گوشی خود استفاده کنید و یا به صورت یواشکی و مخفیانه عدد‌ها را روی کاغذ در هم ضرب کنید. برای این کار صرفاً باید عدد مورد نظر را در ذهن خود نگه دارید و یک صفر به جلوی آن اضافه کنید. سپس عددی که به دست آمده است را از همان عدد اصلی و بدون صفر کم می‌کنید.

مثلاً تصور کنید قرار است عدد ۸۸ را در عدد ۹ ضرب کنیم. برای رسیدن به جواب درست ابتدا عدد ۸۸ را در ذهن نگه داشته و یک صفر به جلوی آن اضافه می‌کنیم. عدد حاصل می‌شود ۸۸۰. حالا این عدد را باید از همان عدد اصلی یعنی عدد ۸۸ کم کنیم. پس ۸۸۰ را منهای ۸۸ کرده و عددی که به دست می‌آید می‌شود حاصل ضرب عدد ۸۸ در عدد ۹.

مزیت‌های استفاده از تکنیک ‌های محاسبات ذهنی

مزیت‌های استفاده از تکنیک ‌های محاسبات ذهنی

زمانی که از تکنیک ‌های محاسبات ذهنی استفاده کنید، متوجه می‌شوید که مزیت‌های زیادی نیز در این حوزه وجود دارند. این مزیت‌ها به شما کمک می‌کنند تا هرچه بهتر و بیشتر با کاربرد این موارد آشنا شوید.

اولین مورد مربوط به افزایش قدرت تصمیم‌گیری در فرد است. زمانی که شما از این تکنیک‌ ها استفاده کنید در حقیقت به ذهن خودتان کمک کرده‌اید که بتواند تصمیماتش را سریعتر بگیرد. مورد بعدی تقویت کردن حافظه بلند مدت فرد است. هر قدر استفاده از این محاسبات و تکنیک ‌ها بیشتر باشد، حافظه بلند مدت فرد نیز بیشتر تقویت می‌شود.

بالا بردن میزان اعتماد به نفس در فرد و همچنین افزایش میزان خلاقیت او یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از تکنیک ‌های محاسبات ذهنی است. این مورد سبب می‌شود تا فرد بداند که می‌تواند کاری را انجام دهد که از عهده هر کسی بر نمی‌آید و مسلماً این موضوع سبب می‌شود تا فرد نیز همچنان عملکرد بهتری را از خودش نشان دهد.

جمع‌بندی

مواردی که در خصوص تکنیک ‌های محاسبات ذهنی مطرح شدند همگی جزء مواردی هستند که می‌توانند به شما کمک زیادی در این خصوص کنند. فراموش نکنید که این نوع از تکنیک ‌ها در کنار استفاده از محصولاتی همچون کتاب کودکان هوشمند، می‌تواند به ارتقا سطح هوش، تمرکز و… در کودکان کمک بسیار زیادی کند.

اشتراک گذاری
درج نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه چیزی هستید؟