آموزش محاسبات ذهنی کودکان

آموزش محاسبات ذهنی کودکان
آموزش محاسبات ذهنی کودکان

محاسبات ذهنی کودکان موضوعی است که قرار است در طول این مقاله مورد بررسی قرار گیرد. این موضوع مسلماً نیاز به دانستن روش‌ها و همچنین دانش لازم برای این کار دارد. در صورتی که ندانید از چه روشی محاسبات ذهنی را به کودک خود آموش دهید و یا سعی کنید با استفاده از روش‌های میانبر و غیر اصولی این کار را انجام دهید، مسلماً نتیجه‌ای که عاید شما می‌شود چیزی جز یک ذهن مشوش در کودک شما نمی‌باشد و همین موضوع باعث می‌شود تا در آینده نه تنها کودک شما مهارت‌هایی همچون انجام محاسبات ذهنی را نداشته باشد، بلکه حتی سبب می‌شود تا احتمالاً از فعالیت‌های روزمره خودش نیز عقب بماند. در ادامه این مقاله سعی کرده‌ایم تا به روش‌هایی که در این زمینه وجود دارد و می‌تواند به شما کمک کند که محاسبات ذهنی کودکان را هرچه بهتر و بیشتر بتوانید به آن‌ها آموزش دهید، بپردازیم.

تکنیک‌های محاسبات ذهنی کودکان

تکنیک‌های محاسبات ذهنی کودکان

در حوزه ریاضیات تکنیک‌های زیادی وجود دارد که کودک می‌تواند از آن‌ها استفاده کند و آن چیزی که دوست دارد را یاد بگیرد. در صورتی که تا به حال به سراغ یادگیری این تکنیک‌ها نرفته‌اید، احتمالاً این بخش برای شما نیز جذاب خواهد بود. در مورد تکنیک‌هایی که در محاسبات ریاضی وجود دارد، نباید یک نکته و مسأله مهم را فراموش کنید. آن هم این است که تکنیک‌های مربوط به محاسبات ذهنی چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان در شرایط خاصی می‌تواند پاسخگو باشد.

  • ضرب اعداد در ۱۰۱، ۱۰۰۱ و…

در این نوع از اعداد یک وجه مشترک وجود دارد. سمت راست و سمت چپ عدد ۱ وجود دارد و در بین آن‌ها نیز صفر قرار گرفته است. برای آن که یک عدد را در این مدل از اعداد ضرب کنیم می‌توانیم کار بسیار ساده‌ای را انجام دهید. ابتدا به تعداد یکی کمتر از صفر‌های عددف صفر می‌گذاریم. در قدم بعدی نیز عددی که در این عدد ضرب شده است را در دو طرف صفر قرار می‌دهیم. به طور مثال اگر عدد ۹۲ را در عدد ۱۰۰۰۰۱ ضرب کنیم، حاصل عدد م ۹۲۰۰۰۹۲ می‌شود.

  • جمع و تفریق کردن

این تکنیک را احتمالاً به مرور زمان و به دلیل تمرین‌های زیادی که در این حوزه کرده‌اید، به صورت ناخودآگاه و غیر مستقیم یاد گرفته‌اید. برای جمع و تفریق کردن دو عدد بدون توجه به اینکه آن دو عدد چه چیز‌هایی باشند، یک ترفند بسیار ساده وجود دارد که معمولاً نیز جواب می‌دهد. این ترفند در واقع همان گرد کردن عدد‌ها است. دو عدد را باید به سمت عددی گرد کنید که به آن نزدیک‌تر است.

زمانی که هر دو عدد را رند کردید، می‌توانید آن‌ها را با هم جمع یا تفریق کنید و عدد‌هایی که کم و زیاد کرده‌اید را نیز به عدد حاصل اضافه کرده و یا از آن کم نمایید.

  • ضرب عدد در ۹۹

۹۹ نیز یکی دیگر از عدد‌هایی است که می‌توانید برای ضرب کردن یک عدد دیگر در آن از تکنیک استفاده کنید. به طور مثال عدد ۱۸ را می‌خواهید در ۹۹ ضرب کنید. کافی است عدد ۱۸ را نوشته و دو صفر به جلوی عدد اضافه کنید. حالا همین عدد را از همان ۱۸ کم می‌کنید. عددی که به دست می‌آید حاصل ضرب ۱۸ در ۹۹ است.

  • ضرب عدد در ۱۵

برای اعدادی که قرار است در عدد ۱۵ ضرب شوند نیز می‌توانیم از تکنیک‌های خاصی استفاده کنیم. ابتدا عدد مورد نظر را در ۱۰ ضرب می‌کنیم. چیزی که به دست آمد را تقسیم بر عدد ۲ می‌کنیم. حالا عدد اولی با حاصل دومی را جمع می‌کنیم و عددی که به دست آمد می‌شود همان حاصل ضرب عدد در عدد ۱۵. به طور مثال عدد ۳۶ قرار است در عدد ۱۵ ضرب شود. ابتدا ۳۶ را در ۱۰ ضرب می‌کنیم که می‌شود ۳۶۰. در قدم بعدی ۳۶۰ را تقسیم بر دو می‌کنیم. ۳۶۰ تقسیم بر دو می‌شود ۱۸۰. حالا ۱۸۰ را با ۳۶۰ جمع کرده و عددی که به دست می‌آید می‌شود همان حاصل ضرب ۳۶ در ۱۵.

  • ضرب عدد در ۹

مورد بعدی مربوط به ضرب عدد در ۹ می‌شود. برای ضرب کردن عدد در ۹ باید جلوی عدد یک صفر قرار داده و سپس عدد به دست آمده را از همان عدد اصلی کم کنید. مثلاً اگر قرار است ۱۸ در عدد ۹ ضرب شود، باید ابتدا ۱۸ را نوشته، یک صفر جلوی آن قرار دهید و عدد به دست آمده که ۱۸۰ است را از ۱۸ کم کنید. عددی که به دست می‌آید، همان حاصل ضرب عدد ۱۸ در ۹ می‌شود.

  • ضرب عدد در ۴

برای ضرب کردن عدد در ۴ کافی است تا عددی که مورد نظر ما است را دوبار در عدد ۲ ضرب کنیم. این کار سبب می‌شود که در واقع عدد را در ۴ ضرب کرده باشیم.

مزیت‌های یادگیری محاسبات ذهنی کودکان

مزیت‌های یادگیری محاسبات ذهنی کودکان

اما محاسبات ذهنی کودکان چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد. این مزیت‌ها را می‌توانیم شامل موارد زیر بدانیم.

  • اخذ تصمیمات مهم در مواقع بحرانی
  • تقویت کردن حافظه بلند مدت کودک
  • تبدیل کردن نگرش تک بعدی کودک به چند بعدی
  • بالا بردن میزان اعتماد به نفس و خلاقیت در کودک
  • افزایش دادن میزان توان‌مندی‌ها در سرعت محاسبات ذهنی کودک
  • استفاده کردن از هر دو نیمکره ذهن کودک
  • آشنا کردن کودک با دنیای ریاضیات

جمع‌بندی

محاسبات ذهنی کودکان و روش‌هایی که در این بین می‌تواند اثر‌گذار باشد را معرفی کردیم. همان طور که متوجه شدید استفاده از محصولات تقویت حافظه همچون محصولات کودکان هوشمند می‌تواند گزینه بسیار مناسبی در این زمینه در نظر گرفته شود و به شما نیز کمک زیادی در این حوزه کند. فراموش نکنید که هر کدام از روش‌های بیان شده می‌توانند برای یک سن از کودکان مناسب باشند و اگر به این موضوع توجه نکنید، احتمالاً با مشکلاتی در این زمینه روبرو خواهید شد.

اشتراک گذاری
درج نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه چیزی هستید؟