چرتکه وسیله ای که در کشور چین باستان از سال های دور مورد استفاده قرار می گرفته است. اما بعضی ها معتقدند که این وسیله توسط بابلی ها در 300 سال پیش از میلاد ابداع گردیده است. چرتکه ای که در چین باستان مورد استفاده قرار می گرفته، از سیستم 2-5 استفاده کرده است، یعنی دو مهره در عرشه فوقانی چرتکه و پنج مهره در پائین محور قرار گرفته است که با حرکت آنها می توانستند محاسبات ریاضی را انجام دهند. بعدها در سال 1930 این چرتکه به کشور ژاپن و کره معرفی گردید که ژاپنی ها با ابداع و اصلاح چرتکه چینی، چزتکه ای که با سیستم 4-1 ابداع کردند که با نام soroban شناخته شد که از 4 مهره در پائین محور و 1 مهره در بالای محور استفاده می شد .

تغییر در کودکان خود را باور نخواهید کرد!

در این دوره آموزشی کودکان با استفاده ازچرتکه می توانند اعمال جمع/تفریق/ضرب وتقسیم را در سه مرحله انجام دهندکه درمرحله اول محاسبات با استفاده ازچرتکه انجام می شود و در مرحله دوم بدون چرتکه و با استفاده ازچرتکه تصوری و در مرحله سوم تمامی محاسبات به صورت ذهنی انجام می شود.

فوائد یادگیری چرتکه:

کودکانی که توسط دو دست مهارت پیدا کنند می توانند پیشرفت های قابل توجهی در زمینه های زیر داشته باشند:

_ توسعه و بهبود عملکرد نیمکره های چپ و راست مغز

_ سرعت در محاسبات ریاضی

_ تقویت حس بینایی، شنوائی و احساس افراد

_ افزایش قدرت ذهن

_ افزایش مهارتهای تحلیلی و منطقی

_ افزایش تخیل و خلاقیت

_ بهبود حافظه و عکس العملها

_ افزایش اعتماد به نفس در کودکان

_ افزایش مهارت گوش دادن و درک مطلب

_ مهارتهای نظارتی

محاسبات ذهنی با چرتکه یکی از راه‌هایی است که از آن استفاده می‌کنند تا ذهن کودکان را تقویت کنند. هر قدر بیشتر بتوانید در این زمینه به اطلاعات لازم دست پیدا کنید، مسلما راحت‌تر و بهتر می‌توانید با چرتکه کار کنید. کار کردن با چرتکه می‌تواند سبب تقویت مهارت‌های مختلفی همچون تقویت حافظه، تقویت مهارت تمرکز و… شود. در ادامه در خصوص محاسبات ذهنی که با چرتکه می‌توانید انجام دهید صحبت خواهیم کرد و شما را هرچه بهتر و بیشتر با این موضوع آشنا می‌کنیم.

محاسبات ذهنی با چرتکه چگونه است؟

ابتدا باید بدانید که محاسبات ذهنی با چرتکه چگونه حساب می‌شود و از چه طریقی می‌توانید آن را یاد بگیرید؟ محاسبات ذهنی با چرتکه در حقیقت یکی از روش‌هایی است که سبب می‌شود تا به واسطه آن بتوانید ذهن خودتان را تقویت کرده و از این طریق کارایی مغزتان را افزایش دهید.
چرتکه یک ابزار سنتی برای حساب و کتاب‌های ساده بازاریان بوده است، اما به مرور زمان و با اختراع ماشین حساب، این وسیله به فراموشی سپرده شد و افراد کمی بودند که راه و روش استفاده از آن را می‌دانستند. آموزش چرتکه به دیگران نیز دقیقا از زمانی مورد توجه قرار گرفت که این موضوع به اثبات رسید که ذهن کودکان با استفاده از ماشین حساب به مرور دچار تنبلی شده است و همین مسئله سبب شده است تا نیاز به یک راهکار قوی و درست در این زمینه باشد.
آموزش چرتکه یکی از بهترین راهکارها در این زمینه است و می‌توانید از آن استفاده کنید تا ذهنیت کودکان خودتان را ارتقا دهید. آموزش چرتکه به این صورت است که شما یاد می‌گیرید تا با استفاده از مهره‌ها و همچنین جدول‌های دهگان و صدگان مهره‌ها، به صورت ذهنی جمع و تفریق‌ها را انجام دهید. این کار شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما به دلیل آن که لازم است تا در ذهن خودتان این موضوع را داشته باشید که مهره‌های چرتکه در چه جایگاهی قرار دارند، سبب تقویت حافظه و هوش شما خواهد شد.

جمع بندی

توجه داشته باشید محاسبات ذهنی که با چرتکه انجام می‌شود می‌تواند به شما و به کودکان شما کمک کند که هرچه راحت‌تر و بهتر بتوانید محاسبات ریاضی را انجام دهید. این میزان از محاسبات می‌تواند برای افراد عادی کمی مشکل ساز باشد اما زمانی که بتوانید کار با چرتکه را یاد بگیرید، متوجه می‌شوید که این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر روی ذهن شما داشته است و همین مسئله سبب شده است تا شما هر چه راحت‌تر و بهتر بتوانید محاسبات را انجام دهید.